SEA voor ondernemers en kleine bedrijven

Als kleine ondernemer kan het lastig zijn om online vindbaar te zijn. Er zijn zoveel bedrijven die roepen om aandacht en bedrijven met grote marketing budgetten. Ontdek SEA voor ondernemers en kleine bedrijven en hoe je optimaal en efficiënt dit kunt inzetten om toch klanten te scoren. In deze blog geven we concrete tips die helpen om doelen te behalen.

sea voor ondernemers

De basisprincipes van SEA begrijpen

Voordat we ons verdiepen in SEA, is het van cruciaal belang om de basisprincipes te begrijpen. In dit gedeelte worden de basisprincipes van SEA behandeld en wordt uitgelegd hoe dit verschilt van andere digitale marketingstrategieën, zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO). We geven inzicht in betaalde zoekadvertenties, trefwoordtargeting en het op veilingen gebaseerde model dat van toepassing is op SEA-platforms zoals Google Ads.

Heldere doelstellingen stellen voor uw SEA-campagne

Een succesvolle SEA-campagne begint met duidelijk omschreven doelstellingen. Of het nu gaat om het vergroten van het websiteverkeer, het genereren van leads of het stimuleren van de verkoop: het stellen van specifieke en haalbare doelen vormt de basis van een robuuste SEA-strategie.

Het juiste SEA-platform kiezen

Niet alle SEA-platforms zijn hetzelfde, en ondernemers moeten het platform kiezen dat aansluit bij hun zakelijke doelstellingen. Een van de meest bekende is natuurlijk Google Ads, maar ook adverteren in andere zoekmachines en social media kan effectief zijn.

Zoekmachines

Adverteren in zoekmachines kan een bewuste strategie zijn. Een belangrijk voordeel van adverteren in zoekmachines is dat mensen die bijvoorbeeld zoeken op de term ‘zwembad kopen’ al heel duidelijk laten zien dat ze een behoefte hebben en zelfs in staat zijn om een aankoop te doen. Adverteren met zwembaden op bijvoorbeeld Social Media in de winter zal dan bijvoorbeeld een stuk minder effectief zijn. Mensen zijn er namelijk op dat moment niet naar op zoek en je kunt ze in de winter ook niet zomaar overhalen.

Social Media

Adverteren op Social Media heeft weer andere voordelen. Niet alleen zijn mensen op Social Media veel meer actief, het is ook mogelijk om advertenties aan je doelgroep te laten zien zonder dat ze per se actief aan het zoeken zijn. Adverteren met zwembaden in de zomer kan een goed idee zijn, zeker als de temperaturen hoger liggen. Op Social Media heb je de mogelijkheid om mensen te inspireren en aan te moedigen om een nieuwe aankoop te doen. 

Het maken van overtuigende advertentieteksten en visuals

Het creëren van opvallende advertentieteksten en visuals is een kunst op zich. Boeiende krantenkoppen, beknopte maar overtuigende beschrijvingen, en de rol van visueel aantrekkelijke elementen bij het trekken van de aandacht van het publiek zijn heel belangrijk. Probeer hierbij in het perspectief van je doelgroep te gaan staan. Wat zou jou aanspreken of potentieel overtuigen om een aankoop te doen?

Zoekwoordonderzoek en targeting beheersen

Goed geselecteerde zoekwoorden vormen de ruggengraat van elke succesvolle SEA-campagne. Ook hier weer is het belangrijk om vanuit het perspectief van je doelgroep te gaan nadenken. Op wat voor termen zou je zelf zoeken als je op zoek bent naar een product of dienst? Maar daarnaast is het niet zo simpel als het op het eerste oog lijkt. Een bewuste strategie kan namelijk zijn om zoekwoorden te kiezen die zeer specifiek zijn. Grote bedrijven met grote budgetten zullen bijvoorbeeld op bredere termen adverteren zoals ‘Zwembad’. Als klein bedrijf kan het efficiënter zijn om zoekwoorden te kiezen die heel specifiek zijn of geografisch gericht, zoals ‘Blauw vierkant opblaasbaar zwembad’. Aangezien je waarschijnlijk minder ‘concurrentie’ zult hebben op deze term, is de kans groter dat Google of andere zoekmachines jouw advertentie laten zien zodra iemand op deze term zoekt.

sea

Budget en biedstrategie

Budget is altijd een moeilijk maar cruciaal onderwerp. Betaalde advertenties inzetten kan enorm veel geld kosten en zonder een goede strategie kost het meer dan het oplevert. Zeker als klein bedrijf  wil je dat iedere euro zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. Afhankelijk van je strategie kun je na het binnehalen van klanten gaan berekenen wat de kosten zijn geweest bijvoorbeeld per klik (CPC), per vertoning (CPM) of per aankoop (CPA). Wie adverteert in Google kan het beste ook deze tip meenemen: Wil je advertenties enkel en alleen tonen bijvoorbeeld bij de term ‘Blauw zwembad kopen’, zorg dan dat je de volgende haakjes gebruikt: [blauw zwembad kopen] 

Hierdoor worden advertenties niet getoond als iemand enkel zoekt op ‘blauw zwembad’, want wie zegt dat diegene ook daadwerkelijk een zwembad wil gaan kopen?

Campagneprestaties monitoren en analyseren

Het lanceren van een SEA-campagne is nog maar het begin; Het monitoren en analyseren van prestaties zijn voortdurende processen. Het mooie is dat zowel zoekmachines als social media kanalen daar mooie overzichten voor hebben. Naast de cijfers blijft het cruciaal om steeds weer je advertentie strategie te bedenken zoals: Adverteer ik nog steeds op het juiste platform? Gebruik ik de juiste zoekwoorden? Waarom zet ik SEA eigenlijk in?

A/B-testen en continue optimalisatie

Het digitale landschap is dynamisch en wat vandaag werkt, is morgen misschien niet zo effectief. A/B-testen kan een handig middel zijn om met verschillende advertentie-elementen te experimenteren en campagnes continu te optimaliseren. Sommige platformen nemen dit deels uit handen door meerdere foto’s en teksten te vragen en vervolgens ‘responsive’ advertenties te maken. Zij bepalen dan op basis van wat tests wat het beste werkt. A/B testing kan echter ook juist voor je eigen website worden gebruikt. Misschien is je landingpage wel het probleem? Is je website al wat verouderd qua ontwerp? Dan is het aan te raden om hier eens naar te laten kijken.

Aanpassing aan trends en technologieën

Naarmate de technologie evolueert, evolueren ook de reclametrends. We zien natuurlijk zaken als kunstmatige intelligentie en machine learning voorbij komen. Hoe we nu adverteren kan zomaar eens over 5 jaar er heel anders uit zien. Nog een voorbeeld is ingesproken zoekopdrachten. Mensen gaan steeds meer via spraak via hun telefoon zoeken in zoekmachines. Voorop blijven lopen is essentieel voor ondernemers die op zoek zijn naar succes op de lange termijn in het competitieve digitale landschap.

Conclusie - SEA voor ondernemers en kleine bedrijven

Zoekmachinereclame (SEA) is een krachtig hulpmiddel voor ondernemers en kleine bedrijven om hun online zichtbaarheid te vergroten, nieuwe klanten aan te trekken en de bedrijfsgroei te stimuleren. Door de basisprincipes te begrijpen, duidelijke doelstellingen te stellen, de juiste platforms te kiezen en campagnes voortdurend te optimaliseren, kunnen ondernemers met vertrouwen door het SEA-landschap navigeren. Naarmate de technologie vordert, zorgt het aanpassingsvermogen aan opkomende trends voor duurzaam succes in de steeds veranderende wereld van digitale marketing.

Logo normaal studiowaas

Is je website wel goed opgezet?

Twijfel of je huidige website eigenlijk wel correct is opgezet voor SEO? Is dit misschien lang geleden ooit gebeurd? StudioWaas maakt tegen betaalbare tarieven volledige websites speciaal voor kleine ondernemers en kan uw website ook opnieuw ontwerpen, bouwen, hosten en technisch onderhouden. Bekijk de prijzen van onze WAAS pakketten.

Chat openen
Chat met ons
Stel je vraag 👋